Studie- en inspiratiedag 12 november:
“Anders zijn boeit geen flikker!”

Studie- en inspiratiedag 12 november: Anders zijn boeit geen flikker

Op woensdag 12 november organiseert het COC Twente-Achterhoek de de studie- en inspiratiedag “Anders zijn boeit geen flikker”. Een middag over homo-, lesbo-, bi- en transgenderleerlingen. Over pesten en schelden, maar ook over oplossingen.

Leerzaam, praktisch, zinvol. Maar ook positief, inspirerend en gezellig!

Iets voor jou?

De dag richt zich op iedereen op school die meer wil weten over genderdiversiteit en seksuele diversiteit. Van docent tot vertrouwenspersoon, van directielid tot zorgcoördinator. Voor elke onderwijsvorm: po, vo, mbo, (v)so en hbo.

Meld je nu aan voor deze dag!

Programma

Er is een afwisselend programma met theater, workshops en persoonlijke verhalen. Onder het programma vind je meer informatie over de programmaonderdelen.

14:45 Inloop met koffie en thee
15:00 Opening studiedag
15:15 ‘Open your mind’: fragment uit een theatervoorstelling
15:25 In gesprek met Sem. 11 jaar. Gendermeisje. Geboren als jongen.
15:45 De Gay-Straight Alliance op het Twents Carmel College. Leerlingen vertellen.
16:00 Pauze met:

  • informatiemarkt
  • foto-expositie ‘Ik val op…!’
  • meet & greet met homojongeren
16:15 Workshops

  • De pest aan pesten en schelden! (door Anniek Verhagen – Gay&School)
  • Seksuele diversiteit een lastig onderwerp? Flikker op! (door Mind Mix)
  • “Meneer, ik word later piloot. En meisje.” Over genderdysforie op school. (door Transvisie Zorg)
17:30 Borrel met hapjes

Praktisch

Datum: woensdag 12 november 2014
Tijd: van 14:45 tot 17:30 uur
Locatie: Bonhoeffer College Enschede, locatie Vlierstraat 85 (vmbo)

Hieronder vind je meer informatie over de verschillende programmaonderdelen.

Scene uit de theatervoorstelling ‘Open your Mind’

De klasgenoten van Thomas denken dat hij homo is en dat laten ze merken ook. In een monoloog vertelt Thomas wat er gebeurt in zijn klas en over het plan dat hij maakt. Thomas wil namelijk geen homo zijn. Hij maakt voor zichzelf een lijst met dingen die zijn klasgenoten de indruk kunnen geven dat hij homo is. De lijst wordt echter steeds langer en er zijn steeds meer dingen die Thomas niet meer mag doen van zichzelf. Thomas ontdekt hoe belangrijk het is om jezelf te kunnen zijn: “Als je iets té lang vasthoudt, knalt het eruit. Ik kan me niet inhouden, ik ben zo!”

In gesprek met Sem. 11 jaar. Gendermeisje. Geboren als jongen.

Sem is 11 jaar. Ze is een genderdysfoor meisje; geboren als jongen. Genderdysforie wil zeggen dat je je niet lekker voelt bij je geboortegeslacht.

Sem vertelt over zichzelf, over hoe ze het aan haar klas heeft verteld, over hoe ze er op en buiten school mee omgaat en ook over wat leraren zouden kunnen doen.

De GSA op het Twents Carmel College. Leerlingen vertellen.

Een GSA is een groep leerlingen en docenten die hun school veiliger willen maken voor iedereen. Of je nu homo, hetero, lesbo, bi of in dubio bent.

Leerlingen van het Twents Carmel College in Oldenzaal (TCC De Thij) vertellen over hún GSA. Gerrit Jan Wielinga van COC Nederland vertelt over het succes van het GSA-concept in Nederland.

Informatiemarkt

De hele middag is er een informatiemarkt ingericht met materialen van allerlei organisaties die iets kunnen beteken op het gebied van lhbt-emancipatie op school. Kijk, neem mee en laat je inspireren!

Foto-expositie ‘Ik val op…!’

Ik val op…!’ is een foto-expositie die laat zien wat mensen leuk en aantrekkelijk aan anderen vinden. Want de &ecaute;én valt op klein en vol en de ander op lang en dun. Sommigen vallen op eerlijk, anderen op mysterieus. Seksuele voorkeur is persoonlijk en iedereen is daarin verschillend.

Het exposeren van deze foto’s is een mooie en laagdrempelige manier om seksuele diversiteit bespreekbaar te maken, zonder dat de nadruk ligt op het verschil tussen homo en hetero. Bruikbaar in basisonderwijs, voortgezet onderwijs én mbo.

Meet & greet met homojongeren

De hele middag is er ook een flinke groep lhbt-jongeren aanwezig. Een groot deel van hen is ook actief als voorlichter voor het COC Twente-Achterhoek. Ga in de pauze eens met hen in gesprek en vraag wat je altijd al had willen vragen…

De pest aan pesten en schelden!

Workshop door Anniek Verhagen (Gay & School).

Hoe anders mag een leerling zijn bij jou op school?

Iedereen in het onderwijs is overtuigd van het belang van een veilig en prettig leerklimaat. Ondersteund door beleid, protocollen en anti-pestmethodes proberen we er samen met de leerlingen dagelijks aan te werken.

Op welke manier zorgt jouw school ervoor dat iedereen zichzelf mag zijn? Mogen jongens met poppen spelen? Hoe vaak schalt ‘hé homo’ door de gang? In de praktijk blijkt dat homoseksuele jongeren en medewerkers niet vanzelfsprekend ‘uit de kast’ kunnen komen in het onderwijs.

In deze workshop verkennen we samen vragen als:

  • – helpt het als anti-pestmethodes specifieke aandacht besteden aan seksuele diversiteit?
  • – helpt het als er in het basisonderwijs al aandacht wordt besteed dit onderwerp?

Samen onderzoeken we wat wenselijk is en welke praktische middelen er zijn om seksuele diversiteit bespreekbaar te maken in de school.

Anniek Verhagen is zelfstandig trainer en projectleider van www.gayandschool.nl en voormalig projectleider van de pilot ‘sociale veiligheid van lhbt-jongeren op school’. Als trainer is ze gespecialiseerd in groepsdynamische processen, waaronder pesten en lastige klassen.

Seksuele diversiteit een lastig onderwerp? Flikker op!

Workshop door Mind Mix (www.mindmix.nl).

Waar komen stereotypen en vooroordelen over homo’s, lesbiennes en biseksuelen vandaan? Waarom roepen mensen die ‘anders’ zijn vaak angst of weerstand op?

Vanuit de overheid worden we aangespoord om aandacht te besteden aan seksuele diversiteit; net zoals er aandacht voor verschillende nationaliteiten en verschillende geloven moet zijn. Maar hoe pak je dat eigenlijk aan? Het niet weten hoe leerlingen zullen reageren, de angst dat leerlingen vragen stellen waar we geen antwoord op hebben; het zijn allemaal redenen om er niet aan te beginnen, hoewel we het graag zouden willen.

 

Deze workshop:

  • – geeft inzicht in de processen die discriminatie en intolerantie veroorzaken. Ingrediënten: filmpjes, tests en interactieve vragen. Ervaar het effect van je eigen hokjesgeest!
  • – legt uit waar de reacties op seksuele diversiteit vandaan komen.
  • – leert je omgaan met verschillende reacties op seksuele diversiteit én ook hoe je negatieve reacties kunt voorkomen. Praktisch en doordacht.

“Meneer, ik word later piloot. En meisje.”

Workshop door Gert Bekendam (Transvisie Zorg)

Hoe kun je als school transgenderleerlingen zo goed mogelijk opvangen en begeleiden? En wat moet de school daarvoor doen?

Jongeren die ‘genderdysfoor’ zijn merken vaak op jonge leeftijd al dat ze ‘anders’ zijn. Ze zijn jongen maar ze voelen zich (meer) meisje. Of andersom. Voor kinderen is het belangrijk om er op school ‘bij te horen’ en ‘mee te doen’. En juist dát is voor genderdysfore leerlingen vaak niet vanzelfsprekend.

Een genderleerling op school roept vaak veel vragen op. Hoe gaat dat met het omkleden na de gymles? Het toiletbezoek, het schoolkamp? Onder welke sekse moeten we deze leerling registeren? Hoe spreken we de leerling aan? Met welke naam? Met hij of zij? Hoe zit het eigenlijk met pesten, zelfvertrouwen, weerbaarheid, sociale vaardigheden? Hoe gaan we om met vragen van andere leerlingen, van andere ouders? In deze interactieve workshop krijg je antwoord op deze en andere vragen.

Gert Bekendam van Transvisie Zorg heeft veel ervaring in het begeleiden van genderleerlingen én scholen die met deze vragen zitten. Transvisie Zorg is een landelijke organisatie die advisering en begeleiding verzorgt aan onder andere scholen en professionals die te maken hebben met een genderdysfore leerling.

 

Ik wil me aanmelden!

Na aanmelding krijg je ca. een week voor de studiedag een bevestigingsmail met daarin de laatste praktische informatie en de workshop waarvoor je bent ingedeeld.

Voornaam (verplicht)

Achternaam (verplicht)

Functie (verplicht)

E-mailadres (verplicht)

School (verplicht)

Onderwijstype

Voorkeur voor workshop

Over deze dag


Het COC Twente-Achterhoek organiseert deze studie- en inspiratiedag. Voorlichting over seksuele en genderdiversiteit is met ca. 200 lessen per schooljaar ons speerpunt. Daarnaast organiseren we studiedagen en brengen we een Onderwijsnieuwsbrief uit. Op deze pagina vind je meer informatie over onze activiteiten.

Tip: schrijf je in voor de Onderwijsnieuwsbrief via het formuliertje rechts op deze pagina!

Deze dag wordt verder mogelijk gemaakt door de gemeente Enschede, als onderdeel van het lhbt-emancipatiebeleid. Verder hebben aan deze dag meegewerkt: AOb Roze, Transvisie Zorg, Mindmix , Gay & School en GSA Netwerk.

Inspiratiedag: onze partners
Share Button